Forretningerne er lukket, indkøbene gjort, puslespillet om, hvem der skal holde jul hvor, er lagt, afsløringen af , hvordan træet er pyntet, hvor skævt det står, om stjernen nu bliver siddende, venter nogle timer endnu. Mange af os har pisket rundt som små duracell-kaniner og bum: Stilhed. Stilstand. Ikke mere at GØRE. Det er tid til VÆREN. Og det trænger vi til. Vi LÆNGES efter det.

20171202_135335361_iOS

Så sidder vi der. Stearinlysene er tændt. Der er tændt op i pejsen eller fireplace på tv-skærmen. Og der er stille. Stille Nacht, som de synger på tysk. Stille. Stille. Men hjertet banker. Du mærker dig selv. Du hører dig selv. Din hjerne kører på højtryk. Der er på ingen måde stille. Der er støj. Decembertravlhedens støj har ikke lagt sig i takt med, at du har lagt dig med benene oppe. Det fortsætter: “Har jeg nu husket? Skulle jeg ikke lige? Jeg kunne også lige!!! Jeg burde nu også!!! O.s.v. Der blev stille og alligevel larmer det. Er det sådan, det plejer at være?

IMG_9201

Der er ikke noget galt med dig. Lad os straks slå det fast. Ikke noget galt. Men det kan være, at du er blevet overstimuleret. Overstimulering vil rigtig mange sensitive mennesker opleve lige netop i denne tid med mange sanseindtryk, med mere travlhed end normalt, deadlines, med mange ting at huske på og med mange hensyn at tage. Vi er mange, der har mange bolde i luften af forskellig art og det tåler vi altså i forskellig grad. Nogle mere, nogle mindre.

Det allerbedste vi kan gøre for os selv og for at undgå overstimulering er at acceptere vores egne grænser og lytte til dem, når de banker på. Og blive siddende. Endelig. Selvom det larmer. 

Og det vil du sikkert give mig ret i. Og du vil kunne se fornuften i det. Men. Du vil sandsynligvis også indvende…..”Men, hvad så med?”, “Jamen, så får jeg dårlig samvittighed”, “Jamen, hvem skal så….? O.s.v.

Det har jeg virkelig stor forståelse for. Og jeg kender det kun alt for godt fra mig selv. Men jeg kender også til det at modstå fristelsen til at “gå med” indvendingerne. Jeg kender til det at give det “at gøre noget andet, end det jeg plejer at gøre” en ekstra chance.

D.v.s. når jeg automatisk får en impuls til at handle på en tanke (som fx når jeg har sat mig i sofaen med benene oppe), øver mig i at stå imod impulsen til handling og gør mig umage med at være med tanken. Jeg har erkendt, at jeg ikke behøver at handle på enhver tanke, der opstår i mit liv. Og jeg har erkendt, at visse tanker opstår så automatisk, at jeg knap registrerer dem. Jeg har med øvelse lært, at registrere dem, at genkende dem. Jeg har lært, at de scenarier (læs SKRÆKscenarier), som mine tanker bygger op inde i mig, hvis ikke jeg gør det ene, gør det andet o.s.v., slet ikke lever op til deres rygte. Ja, jeg kan genkende vores folkekære digter Benny Andersens rammende ord:

“I mange år tog jeg sorgerne på forskud, men det har jeg nu aldrig haft glæde af”.

Jeg har lært, at jeg må blive siddende og VÆRE uden at GØRE. Jeg har lært, fordi jeg har øvet mig, at jeg må have mine grænser, at jeg må have det som jeg har det uden, at jeg er forkert. Ja, jeg har lært, at jeg er helt OK lige som jeg er. Bare fordi, jeg ER. Og det er du også. Du er HELT OK lige som du ER.

Jeg er af den overbevisning, at

…når vi giver os selv plads og accept til at være, som vi er, giver vi også vore omgivelser friheden til det samme. At de kan være som de er.

Ja, de må måske ovenikøbet godt have lov til at blive siddende, uden at blive mødt af de samme plager, som du møder dig selv med? En lille invitation til også at tænke mere kærligt og tale mere venligt til dig selv.

brigitte-tohm-162814

Og her er det mit store juleønske for dig, dine og ja, alle mennesker på kloden, at vi alle må acceptere os, lige som vi er, og give frihed til, at andre er som de er.

Og NU:

Op med benene. Træk vejret. Acceptér tankerne, uroen. Træk vejeret. ALT er ok. Du ER. Det er jul. Lad freden sænke sig.

Kærlige hilsner Charlotte

PS Skal dette være julegaven til dig selv i år: Hvis du længes efter at kunne forstå og acceptere din sensitivitet bedre, er dette måske noget for dig. Se mentorforløb for sensitive – individuelt forløb her 

PPS – Og husk, hvis ikke du allerede har hentet den, at hente mini e-bog med inspiration til at finde mere indre ro her

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *