Karavanefører i eget liv

Hver femte af os rammes på et eller andet tidspunkt i livet af en invaliderende angst.

Mange går meget alene med det. For det opleves af mange som meget skamfuldt og pinligt, at noget andet: angsten – faktisk har overtaget styringen i livet. Så mange lister rundt i både stilhed og ensomhed og lider og mistrives.

At italesætte angst i sig selv kan være ganske grænseoverskridende: Er jeg så syg? Er der så noget galt med mig? Er der en fejl ved mig? – Der kan opstå tanker i den stil som på sin vis kan virke beskyttende for vores selvforståelse, men som faktisk også står i vejen for, at vi tager vores tilstand og os selv alvorligt i den svære situation.

Vendepunktet

Det er et væsenligt vendepunkt for mange at begynde at italesætte: ja, mit liv bliver invalideret af angst. Når vi begynder italesættelsen begynder det nemlig at blive mere håndgribeligt. Angsten bliver til noget, som du faktisk reelt kan gøre noget ved. Italesættelsen er et vigtigt skridt til at begynde at håndtere din angst mere bevidst og målrettet. For den invaliderende angst er på ingen måde noget, du behøver at leve med resten af dit  liv.

Når jeg arbejder med mennesker i min praksis, der har meget angst læner jeg mig opad de bedste metoder fra mindfulness og psykoterapi. Det, der særligt er i fokus er dit forhold til din tilstand. D.v.s. dit forhold til, at du har de følelser, som du har og at du har de tanker, som du har. Altså: Hvordan du har det med, at du har det, som du har det?

Som de fleste og helt naturligt (fordi det er sådan vi som mennesker er kodede) vil du i en situation, hvor du føler dig presset være i kamp med dig selv. Du kæmper med at nedkæmpe dine følelser, dine tanker, dit ubehag. – Og du vil måske opleve det som en indædt kamp med og mod dig selv, som er svær at se dig ud af. I mindfulness-terapi lærer du at blive din egen bedste ven i stedet for at være din egen værste fjende. Du lærer, at ved at begynde at forlige dig med, hvordan du har det,  faktisk vil opleve den forandring, som du længes efter.

I mindfulness-terapi bliver du trænet i

  • ikke at (for)dømme dig selv (dine følelser, tanker)
  • ikke at blive revet med af dine automatiske følelser, tanker og fornemmelser

Når du træner det opnår du

  • en større grad af frihed til at reagere konstruktivt og med større bevidsthed, når du er presset
  • bevidsthed om at vælge, hvor meget energi og opmærksomhed, du ønsker at give det, der aktuelt foregår i dig
  • en styrket evne til bedre at rumme de forstyrrende følelser og tanker, du måtte have
  • en styrket evne til at berolige dig selv og i det hele taget leve et mere afbalanceret og meningsskabende liv

Den vigtigste pointe i mindfulness-terapi-træningen er:

Psykologisk sundhed og velvære er ikke afhængig af tankernes og følelsernes
indhold, men af selve vores forhold til, at vi har det, som vi har det

Refleksionøvelse – ud af skam og pinlighed

Hvilke tanker har du om din angst?

Er det støttende, kærlige tanker eller er det fordømmende, nedgørende?

Find 5 støttende og beroligende sætninger, du kan sige til dig selv, som mindsker skam og følelsen af, at det er pinligt, at du har det som du har det.

kh Charlotte

Du er  velkommen til at kontakte mig for mere her på tlf 28 99 05 90 eller mail@charlotteskaaning.dk

P.S. Tilmeld dig også mit nyhedsbrev, hvor du får den gratis mini e-bog med 5 strategier til at skabe ro i et stresset nervesystem

Jeg er også at finde her på Facebook

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *